وضعیت جسمی : اگر به هنگام مطالعه احساس خستگی داشته باشید به طور قطع تمرکز حواستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هنگام مطالعه بدنمان باید کاملا راحت باشد.

زمان مطالعه : زمان مطالعه بر اساس نوع کتابی که قرار است خوانده شود متفاوت می‌باشد. درس‌هایی که نیاز به حفظ کردن ندارند بلکه به فکر کردن نیاز دارند (مانند دروس ریاضی و فیزیک) باید به موقع صبح خوانده شود و درس‌هایی که نیاز به حفظ کردن دارند باید موقع شب و قبل از خواب و استراحت خوانده شوند.

مکان مطالعه : در انتخاب مکان مناسب برای مطالعه تحقیقاتی شده است. مکان مطالعه باید به دور از سروصدا بوده ، همچنین زیاد گرم ، سرد و یا کم‌ نور نباشد و بهتر است محلی که در آن مطالعه می‌شود با رنگ سبز نقاشی شده باشد و باید در اتاق مطالعه گل‌های طبیعی با رنگ‌های سبز و زرد موجود باشد و محل مطالعه نزدیک به آشپزخانه و پرنور هم نباشد.


توصیه‌هایی برای افزایش یادگیری و تمرکز

خواندن قرآن و حفظ کردن آیات آن

پرهیز از پرخورى و خوردن غذاهاى سنگین

پرهیز از خواب زیاد ، سحرخیز بودن

خواندن دعای مطالعه و یا دعاهایى که به این منظور وارد شده

مسواک زدن بطور مرتب

خوردن عسل

خوردن کندر و زنجبیل (به مقدار کم)

داشتن استراحت و تفریح به مقدار متعادل و کافی

 

خواندن دعای مطالعه


آراستن قلب به ذکر و یاد الهی و طلب فهم بهتر و بیشتر و دعا کردن به زبان خود یا زبان عربی یا همان خواندن دعای مطالعه مرسوم قطعا در افزایش قدرت یادگیری بی‌تاثیر نیست. در کتاب شریف مفاتیح‌‏الجنان در فصل اول از باب اول که درباره تعقیبات است دعایی با عنوان دعای مطالعه نقل شده است که گفته شده با خواندنش هوش و استعداد افزایش می‌یابد.

این دعای مطالعه را پیغمبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) براى حافظه تعلیم نمود:

« سُبْحانَ مَنْ لا یَعْتَدی عَلی اَهلَ مَمْلَکَتِةِ، سُبْحانَ مَنْ لا یَاْخُذُ اَهْلَ الْاَرضِ بِاَلْوانِ الْعَذابِ ، سُبْحانَ الرَّؤُفِ الرَّحیمِ ، اللهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلبیْ نُوراً و بَصَرَاً و فَهْماً و عِلْماً ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیئٍ قَدیرٌ »

و نیز ذکر شده است که در وقت مطالعه دعای مطالعه زیر را بخواند:

« اَللّهُمَّ اَخْرِجْنى مِنْ ظُلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَکْرِمْنى بِنُورِ الْفَهْمِ اَللّهُمَّ افْتَحْ عَلَیْنا اَبْوابَ رَحْمَتِکَ وَانْشُرْ عَلَیْنا خَزائِنَ عُلُومِکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
خدایا مرا بیرون آور از تاریکى‏‌هاى‏ وهم و به نور فهم گرامى‏‌ام بدار،خدایا درهاى رحمتت را به روى ما بگشا و خزانه‏‌هاى علومت را بر ما باز کن به مهربانى‏‌ات اى مهربان‏ترین مهربانان »

و همچنین نقل است: کسى که مى‌‏خواهد حافظه‌‏اش زیاد شود مسواک کند و قرآن بخواند (به خصوص آیه‏‌الکرسى) و همینطور خوردن مویز در وقت صبحانه توصیه شده است، به خصوص اگر سرخ و تعداد آن بیست و یک دانه باشد، براى تقویت فهم و ذهن و حافظه خوردن حلوا و گوشت نزدیک گردن و عسل و عدس نیز سفارش شده است.

هر روز بعد از نماز صبح پیش از آنکه تکلم کند بگوید: « یا حى یا قیّوم فلا یفوت شیئا علمُه و لایؤده ...»

در کتاب شریف کافى نیز از امام معصوم نقل شده است که از خدا بخواه که عقل تو را قوى بگرداند و از خدا طلب فهم و درک نما.